Wednesday, July 19, 2017

Planner urus daily routine untuk student

Hai. Assalamualaikum.

Kali ni nak cerita pasal planner yang aku jayakan masa aku belajar diploma dulu. Aku start buat planner dari Semester 2 sampai la aku habis belajar. Planner ni jadi macam sebahagian dari life aku sendiri.

Aku mula buat planner sebab obviously aku jenis cepat tertarik dengan benda yang dapat handle life aku dengan cekap dan berkesan. Dengan masa yang sangat menjeleskan aku dari masa ke semasa memang aku decide terus untuk buat planner dan secara tak langsung dengan adanya planner aku dapat mendisiplinkan diri aku dengan hargai masa yang ada.

Time aku Semester 2, aku ialah sebahagian dari kelab akademik untuk fakulti pengurusan maklumat. Dari situ dengan busy assignment, test, quiz, pop quiz dan sebagainya aku tak terkecuali dari mengejar masa untuk hadirkan diri bagi kelab akademik yang rata-rata tak tentu masa untuk meeting. Masa tu aku cuba handle time management untuk diri aku supaya lebih terurus dengan hal-hal dalam life day aku.

Semester 2



Ini planner aku masa Semester 2. Nampak colorful macam rainbow. Simple tp fit on my routine very well cewah hahaha. Font pun simple jugak sebab takmau terlalu crowded dan tenggelam dengan benda yang penting.

Semester 3

Time aku Semester 3 aku advanced sikit untuk planner; student planner. Cuti semester aku banyak explore benda yang menarik yang lebih memudahkan hal kerja aku. 

Biasa lah bila dah meningkat semester akan lebih busy dengan macam-macam hal dan kerja. Jadi untuk lebih alert dengan tugasan, aku plan untuk assignment due dates then aku boleh siapkan which one should do it first.


Aku buat list important contacts untuk lecturer aku. Sebab phone aku selalu drain battery dan aku selalu jugak pakai phone untuk kerja-kerja. Jadi kalau ada emergency meet up dengan lecturer ke apa aku memang refer this printed planner lah. Dan memang berguna untuk others jugak sebab classmate selalu tanya pasal mana bilik lecturer lah, number phone lecturer lah. So, this is very useful not only for me but for my members in class too. 


Sebab aku terlalu busy dengan mencari bahan and generate new idea yang tak kunjung tiba then feel free untuk planner baru ni so aku pakai je lah template time aku Semester 2 dulu. Rasa diri sendiri macam lame jugak sebab nothing changed pun dalam template ni. Tapi, Alhamdulillah it surely fit on my routine so well.

Semester 4

Masa aku Semester 4, aku cari jugak sesuatu yang baru. Sebab bila aku dah tertarik dengan life as a planner, memang aku terus-terusan akan cuba differentiate dengan sesuatu yang tersedia ada. Aku lebih suka buat sendiri dari download and use sebab kadang-kadang tak semua info dalam planner tu menepati kriteria keperluan maklumat yang kita nak.


Aku buat calendar sendiri dalam erti kata calendar berdasarkan hari-hari kuliah untuk aku.
Dalam calendar aku, kuning tu mewakili cuti dan hijau mewakili exam week. Dan setiap bulan aku khaskan karakter yang berlainan yang mewakili bulan tahap kekusutan diri aku hahaha.

June 2016 - Aku letak rusa cantik sebab bulan awal untuk semester baru. Jadi, kekonon bulan yang lapang minda boleh cecantik sikit hahaha.
July 2016 – Aku letak kucing pakai speck which is aku still boleh main-main tapi kena focus dengan matlamat heheh
August 2016 – Aku letak gambar perempuan yang nampak penat letih. Sebab dah mula harian bukan 24hrs per day.
September 2016 – Aku letak coffee sebab aku kena stay up dengan kerja-kerja mendatang tahap tsunami yang super overload. Aku kena berjaga hingga ke lewat pagi.
October 2016 – Aku letak gambar perempuan yang nampak tenggorak macam half hidup mati sebab bulan tu dah start bulan yang pecah kepala nak jawab paper exam.

Kesimpulannya, aku bukan saja-saja letak gambar. Setiap bulan serta gambar ada motif tersendiri.

Aku maintain pakai template yang sama sebab selesa. Aku cuma tukar monthly font.

Semester 5

Akhirnya dah tiba semester terakhir aku. Untuk semester terakhir aku, aku nak kelainan. Special. 



Minat sangat dengan kucing sampai ke planner sendiri pun letak kucing. Header kucing acah genster gitu hahaha. Aku happy dan sangat berpuas hati sebab sentuhan jari jemari aku sendiri. 

Okay habis dah show untuk planner aku dari semester 2 hingga ke semester 5. 

Kalau perasan, atas sebelah kanan ada week sebab takmau bagi diri sendiri lalai dan elak aku main-main banyak time study. Bila aku nampak week berapa tu then aku akan lebih behave untuk focus main goals aku. 

No comments:

Post a Comment